W ostatnich miesiącach pojawiały się informacje, z których wynika, że płaca minimalna w Holandii w sektorze transportu ma zastosowanie do przewozów kabotażowych oraz międzynarodowych. Podstawą tej zmiany w Holandii miałaby być nowa ustawa wprowadzona przez parlament niderlandzki, zwana w skrócie WAGW EU. Ustawa ta zastąpiła wcześniej obowiązującą ustawę, która ogólnie rzecz ujmując, regulowała zakres stosowania niderlandzkich przepisów prawa pracy w stosunku do zagranicznych pracowników, którzy tymczasowo wykonują pracę na terytorium Niderlandów. Sęk w tym, że nowe przepisy nie wprowadzają żadnego novum odnośnie do podmiotowego lub przedmiotowego zakresu stosowania zagranicznego „delegowania”. Dlatego też można przyjąć tezę, że w stosunku do przewozu międzynarodowego w Holandii nic się nie zmieniło od czasu wprowadzenia przepisów WAGW EU.
O tym, że w przypadku przewozu międzynarodowego brak jest automatyzmu stosowania dyrektywy delegacyjnej, potwierdził również niedawno niderlandzki trybunał (odpowiednik naszego sądu apelacyjnego). Niderlandzki sąd w dniu 2 maja 2017 r. wydał orzeczenia w dwóch sprawach wytoczonych przez niderlandzki związek zawodowy FNV oraz kilku kierowców z Węgier przeciwko niderlandzkiemu przewoźnikowi oraz dwóm zagranicznym przewoźnikom, którzy są częścią grupy kapitałowej tego pierwszego. Trybunał w przedmiotowych sprawach stanął na stanowisko, że holenderskich warunków wynagrodzenia nie stosuje się w stosunku do zagranicznych kierowców zatrudnionych u zagranicznego pracodawcy, który na zlecenie niderlandzkiego przewoźnika wykonuje przewóz międzynarodowy.
Trybunał stwierdził również, że w niniejszej sprawie nie stosuje się dyrektywy delegacyjnej, ani tzw. dyrektywy wdrożeniowej, z uwagi brak istnienia delegowania po stronie kierowców w rozumieniu dyrektywy. Trybunał wyjaśnił, że pomimo istnienia realizowanych przewozów na terenie Holandii, nie wykazano, aby pracownik przez ograniczony okres wykonywał swoją pracę na terytorium innego Państwa Członkowskiego, niż państwa w którym zwyczajowo pracuje (art. 2 ust. 1 dyrektywy delegacyjnej).
O tym, że w przypadku przewozu międzynarodowego brak jest automatyzmu stosowania dyrektywy delegacyjnej, potwierdził również niedawno niderlandzki trybunał (odpowiednik naszego sądu apelacyjnego). Niderlandzki sąd w dniu 2 maja 2017 r. wydał orzeczenia w dwóch sprawach wytoczonych przez niderlandzki związek zawodowy FNV oraz kilku kierowców z Węgier przeciwko niderlandzkiemu przewoźnikowi oraz dwóm zagranicznym przewoźnikom, którzy są częścią grupy kapitałowej tego pierwszego. Trybunał w przedmiotowych sprawach stanął na stanowisko, że holenderskich warunków wynagrodzenia nie stosuje się w stosunku do zagranicznych kierowców zatrudnionych u zagranicznego pracodawcy, który na zlecenie niderlandzkiego przewoźnika wykonuje przewóz międzynarodowy.
Trybunał stwierdził również, że w niniejszej sprawie nie stosuje się dyrektywy delegacyjnej, ani tzw. dyrektywy wdrożeniowej, z uwagi brak istnienia delegowania po stronie kierowców w rozumieniu dyrektywy. Trybunał wyjaśnił, że pomimo istnienia realizowanych przewozów na terenie Holandii, nie wykazano, aby pracownik przez ograniczony okres wykonywał swoją pracę na terytorium innego Państwa Członkowskiego, niż państwa w którym zwyczajowo pracuje (art. 2 ust. 1 dyrektywy delegacyjnej).